Beszéljük meg egy sör mellett!

Prezipraktikák őszre és bármely más évszakra :-)

2019. szeptember 11. - IT Kocsma Admin

Akár szeretsz, akár utálsz prezentálni, mindkét esetben fennáll a lehetősége, hogy az előadásodat egy ásítozó közönség fogadja. Egyszóval unalmas, amit csináltál. Pedig kábé három-négy dolog kell csak ahhoz, hogy tartalmas és izgalmas is legyen a mondókád és az is, amit látványban befogad a közönséged.

Nem mondok semmi újat azzal, hogy a vizuális kultúra uralta világban élünk, így gyakorlatilag a beszédnél is fontosabb a látvány, azaz, hogy mi van a slidokon, amiket bemutatsz. Ha megnézed az Instagramot, tele van pocsék fotókkal és ugyanez igaz a prezikre is. Sablonos, közhelyekkel teli, minden eredetiséget nélkülöző prezentációt bemutatni rosszabb, mint meg sem szólalni. Szóval, előzd meg a felsülést és az alábbi trükkökkel, pro preziket készíthetsz.

Egyszerű és velős

A leggyakoribb hiba az, amikor egy diára túl sok és túl bonyolult információt zsúfolnak. Az emberek hajlamosak arra, hogy mindent, de mindent, amit el akarnak mondani, írásban is rögzítsenek a képen. Ez teljesen felesleges és zavaró, mert amíg beszélsz, addig a közönség a szemét meregeti és próbálja elolvasni a szöveget. Amiből nem marad meg semmi, mert ugye, rád sem figyeltek közben és a lényeg is elveszett. Az aranyszabály az, hogy diánként egy lényegi infó legyen. Persze ennél lehet némileg több, de az mind ehhez az egy központi dologhoz kapcsolódjon és nemcsak szövegben, sokkal inkább képileg. Egy igazán jó slide-on a szavak és a képek vezetik a tekintetet és a betűméret, a szöveg elhelyezkedése, a színek mind azt szolgálják, hogy a lényeget kiemeljék. Nem csak azt tudod ezáltal irányítani, amit látnak, hanem azt is, hogyan látják.

Tovább

Öt program Budapesten, amitől a geekeknek is leesik az álla!

Budapest látnivalóit nem csak turistaként érdemes felfedezni, de a legújabb technológiai újításoknak hála, akár még helyiként is megérheti újra felkeresni a főváros ikonikus helyszíneit. Összegyűjtöttünk öt szuperprogramot, amit geekként is érdemes végigjárni,.

 Utazz vissza az időben!

Sajnos az időutazás még nem lehetséges, de a VR Tours segítségével szó szerint a szemünk előtt elevenedhetnek meg a város legfontosabb történelmi eseményei, hisz a virtuális valóságnak hála újraélhetjük az UNESCO Világörökség részét képző Budai Vár történelmét. A másfél órás városnéző túra során a speciális szemüvegek segítségével 360 fokos virtuális valóságban figyelhetjük, ahogy a szemünk előtt kel életre a történelem, a középkortól kalandozva egészen az 1956-ban zajló eseményekig.

Művészet másként

 A tavaly ősszel újranyitott Szépművészeti Múzeum nem csak az épület impozáns mivolta és az itt megtekinthető műalkotások miatt lett az utóbbi időben az egyik legkedveltebb múzeum a fővárosban, de a januárban átadott Magic Wall, azaz a 21 kijelzőből álló, 15 méter hosszú, érintőképernyős LCD-fal is sokakat vonz. A Márvány Csarnokban található eszköz a világ legnagyobb múzeumi LCD-fala, egyszerre 30-40 látogatható is böngészheti interaktív módon a 300 műtárgy adataiból álló tudástárat.

Reggeli robotokkal

A robotika szerelmeseinek sem kell messzire menniük egy egyedülálló élményért, hisz már Budapesten is találkozhatnak robotokkal. A technológiai újításoknak hála robotok a felszolgálók az Enjoy Budapest Cafeban, ahova egy finom kávéra, egy kiadós reggelire vagy a városi barangolás után egy hűsítő sörre is betérhetünk. Sőt még szelfizni is lehet a robotpincérekkel!

Irány a gamer bárok egyike!

 Budapest egyik legnagyobb gamer bárja, a Vault 51 a játékok szerelmeseit több mint 160 társasjátékkal várja, többek között a Catan Telepeseivel vagy akár a Star Wars Rebellionnal is el lehet itt ütni az időt. A kézműves sörök kortyolgatása mellett gamer PC-k is rendelkezésünkre állnak, de a virtuális valóság birodalmában is elveszhetünk, sőt az XBox és Playstation rajongói is találnak kedvükre valót. Hab a tortán a Super Nintendo, így a retró játékok szerelmesei sem csalódnak, őket várja a múltidéző játékhős, Mario.

ScreenX – a mozizás techélménye

Az elmúlt években a mozizás élménye is hihetetlen módon fejlődött, gondoljunk csak arra, hogy nemrég még mekkora újdonságnak számított az IMAX vagy a 4DX. Tavaly már hazánkban is elérhetővé vált a ScreenX technológia, melynek lényege, hogy a moziteremben a szemközti vászon mellett a terem két oldalsó falára is speciális vásznakat helyeztek, így 270 fokos moziélményt biztosítva. Az egymással összekötött, 5 vetítőgép által sugárzott képek megjelenése az emberi szem látását utánozzák, így áll össze a film panorámanézete. Egy biztos, garantáltan újfajta élmény így a mozizás, szóval aki egy kis borzongásra vágyik, az szeptember 5-től megnézheti az Az - Második fejezet című horrort.

www.petend.hu

man-1416138_1920.jpg

6 lépés a sikeres karrierváltáshoz

A szeptember sokak számára jelent új kezdetet, nem ritkán a nyári kikapcsolódás eredményeként születik meg a döntés, váltani kell. Nem csupán munkahelyet, karriert is. Ismerve a buktatókat, összegyűjtöttük azokat a lépéseket, melyek a sikeres váltáshoz szükségesek lehetnek.

Mielőtt egyáltalán nekiindulnál és belevágnál a váltáshoz vezető útba, az alábbiakat rendezd magadban. Vajon mennyire vagy elégedett a jelenlegi helyzeteddel, munkahelyeddel? Vezess egy ideig naplót arról, milyen érzéseid vannak a munkáddal, kollégáiddal, környezeteddel kapcsolatban, ki fog rajzolódni idővel, mi jelent problémát, mi az, ami miatt esetleg tényleg ideje lépni. Miközben jegyzed a megfigyeléseidet, időt nyersz a továbblépésre és bizonyos dolgokat elrendezhetsz a jelenlegi helyen, hogy készen állj a nagy ugrásra.

  1. Mérd fel, mi érdekel, milyen készségeid vannak!

Ahhoz, hogy tényleg a számodra legjobb helyen landolj, fontos, hogy áttekintsd, miben voltak korábban sikereid, milyen önkéntes munkákat vállaltál örömmel, mely projektek, munkahelyek voltak azok, amiket szerettél. Tekintsd át, milyen értékeid vannak, amiket a munkában jól tudsz kamatoztatni, milyen készségek birtokában vagy, amikre egy leendő karrier során szükséged lehet. Ha mindezzel végeztél, elkezdheted mindenféle nyomás nélkül, szabadon szárnyalva összeírni, mi lehetne alternatíva számodra új karrierként. Beszélgess erről a barátaiddal, családoddal, bárkivel, akiben bízol, és aki jól ismer téged. Ha ezeket a köröket megfutottad, jöhet akár egy karrier tanácsadó is, aki nem ismer, szakértő szemmel lát.

  1. Nézz utána, mik a munkalehetőségek!

Ha körvonalazódott, mely terület érdekel, végezz előzetes kutatást arról, milyen a kereslet jelenleg, milyen pozíciókra keresnek embereket és milyen cégek vannak az adott piacon, akik számodra szóba jöhetnek.

  1. Építs kapcsolatokat!

Tudj meg minél többet az adott területről, kik a legnevesebb szakértők, milyen tudnivalók vannak az ágazattal kapcsolatban. Kutakodj a LinkedIn-en és keresd a kapcsolatot azokkal, akik a szektorban dolgoznak. Ha vannak régi iskolatársak, barátok vagy családtagok, akik ebben az iparágban dolgoznak, találkozz, beszélgess velük, kérd, hogy kössenek össze másokkal a területről!

     4. Próbáld ki!

Ha már vannak kapcsolataid, akkor könnyebb lehetőséget teremteni arra, hogy valamilyen módon kipróbálhasd magad a választott területen. Mindig akadnak önkéntes munkák, gyakornoki programok, irodalátogatások, amik szuper lehetőséget biztosítanak, hogy kicsit belekóstolj a légkörbe, közelebbről lásd, mire vállalkozol, ha váltasz.

    5. Fejleszd a készségeidet!

Mielőtt még váltanál, használd ki az adott munkahelyed nyújtotta előnyöket és fejleszd még ott a készségeidet. Legyen szó nyelvtanulásról, programozásról, pályázatírás kurzusról, válaszd ki, mire lesz szükséged egy sikeres karrierváltáshoz és jelentkezz!

   6. Tanulj!

A karrierváltás egyik legfontosabb tényezője természetesen a tanulás. Ha már döntést hoztál és a fentiek alapján elhatároztad, hogy elindulsz az új úton, szükséged lesz új ismeretek elsajátítására, akár hosszabb időt igénybe vevő oktatás keretében. Derítsd fel, milyen lehetőségeid vannak tovább vagy átképzésre, milyen keretek között valósítható meg mindez. Sokszor maguk a munkáltatók teremtenek lehetőséget arra, hogy új alkalmazottakat képezzenek ki maguknak, de egyetemi és online képzések is szóba jöhetnek.

A lényeg, hogy mire a tanulásra kerül a sor, magabiztos légy és tudd, a nyugdíjas állások kora lejárt, ideje lépni! lehet, hogy pont ez a képzés lesz, amire jelentkezned kell?

fish-4190935_1920.jpg

Ne félj a színektől és örömteli lesz a munka és a magánéleted is!

A blogon már sokszor ejtettünk szót az öltözködésről, a munkahelyi környezetről és mivel a szeptember sokak számára egyfajta második újév, ezért érdemes kicsit más szemmel nekiindulni a hétköznapoknak a nyár után. Olyan szemmel, ami más színeket is beenged a megszokottakon kívül!

Ingrid Fetell Lee tíz évet szánt annak kutatására, hogy mi az, ami örömöt okoz az emberek életében. Az egyik tényező, mely nagyban befolyásolja azt, milyen attitűddel pergetjük a napjainkat nem más, mint a körülöttünk lévő színek. Vizsgálódásai során azt tapasztalta, hogy bár rengeteg ember veszi körbe magát bézs és szürke árnyalatú holmikkal, ha megkérdezik őket, sosem ezeket nevezik a kedvenc színeiknek ezeket a semleges árnyalatokat. Nem értette, vajon akkor miért ezeket a színeket választjuk mégis a ruhánk, a bútoraink, a falaink színének?

A fal adja… a választ

Kiderült, hogy ennek az oka abban keresendő, hogy az emberek félnek a döntésektől és attól, hogy ha egy merészebb, élénkebb színt választanak, rossz döntést hoznak, és ezzel kell majd élniük, akár egy kanapéról, akár egy télikabátról is van szó.  Fetell Lee sokáig maga is ezzel küzdött, a lakása tele volt fehér és krémszínű holmikkal, csakúgy, mint a ruhatára. Csakúgy, mint a törülközők, a függönyök, az ágyneműk és a munkahelyi környezete és a ruhatára is ezekben a színekben „pompázott”. Ráadásul, amikor mondjuk egy új kosztümöt vagy egy íróasztalt vagy szőnyeget akart venni, mindig az élénk, vidám színű darabokat nézegette a katalógusokban, hogy aztán a régi jó, unalmas és örömtelen kliséihez nyúljon ismét, amikor vásárlásra került a sor. Egészen addig, míg be nem költözött egy vadiúj lakása, amit minden szempontból imádott. Egyetlen problémája volt csak vele, hogy falak sárga színűek voltak. Tudta, hogy festésre kerül majd a sor, de aztán másképp alakult. Napra nap, amikor hazaért a munkából valami megmagyarázhatatlan, kellemes érzés fogta el, amint belépett a lakásba. Rájött, hogy olyan a sárga falaktól a hangulat, mint egy napfényes nyári délutánon és bárhol jár, mindig alig várja, hogy hazaérjen ebbe a vidám, kellemes hangulatba. A falakat soha nem festette át, napsárgák maradtak.

Tovább

5 generáció dolgozik együtt? Elkerülheted a kommunikációs bakikat!

A történelem során most először fordul elő, hogy a munkahelyeken akár négy-öt generációnak kell együtt, egymással dolgoznia, azaz szót értenie. De mégis hogyan lehetséges ez, vagy az is lehet, hogy a problémák forrása korántsem az emberek különböző korában keresendők?

Márpedig ezeknek a más és más korban született generációknak közös irodában, sokszor egy légtérben, kommunikálniuk kell egymással, ugyanabban a munkafolyamatban vesznek részt, miközben egészen másként kódolnak és dekódolnak üzeneteket, információkat. De nézzük kikről is van szó:

  • Veterán vagy csendes generáció (1946 előtt születettek)
  • Baby Boom generáció (1946 és 1964 között született)
  • X generáció (1965 és 1980 körül született)
  • Y generáció (1980 és 1998 között születtek)
  • Z generáció (született 1999 után)

A különböző nemzedékek a történelmi, politikai, gazdasági és kulturális eseményekhez kötődnek, de ugyanazon az időkereten belül, ezért nagyon nehéz pontosan meghatározni, azokat a generációs jellemzőket, amik felülírják az általános emberi tulajdonságokat. Például azok, akik 1963-ban 8 és 80 év között voltak valószínűleg emlékeznek a Kennedy gyilkosságra és azt is el tudják mesélni, hogyan befolyásolta ez az életüket. (Persze ez Amerikában valószínűbb, itthon nyilván más esemény befolyásolta, de most vegyük ezt a példát.)

A generációk közötti időbeli határvonalak meghúzásakor nem veszik figyelembe az egyes csoportok személyiségbeli különbségeit és egyéb különbözőségeit. Minden nemzedéknek vannak személyes és szakmai céljai van, pont úgy, hogy vannak introvertált és extrovertált emberek. Azaz gyakran maguk a generációkra vonatkozó sztereotípiák jelentik a csoportok közötti kommunikációs problémák forrásait. Ilyen például az is, hogy az Y generáció a cinikus nemzedék, amely kíméletlenül kritikus a munkaadóival szemben. Miközben egy 2016-os amerikai kutatás épp azt mutatta ki, hogy alkalmazkodóak, vágynak az elismerésre, hatékonyak, elkötelezettek és tisztelettel viseltetnek a kollégáik iránt.

Vagyis a kommunikációs problémák gyakran sztereotípiákkal kezdődnek, amelyeket nem mindig szavakkal fejeznek ki. Ismét egy példa: a fiatalabb főnök kontra idősebb munkavállalói kapcsolat jól jellemzi, hogy a generációk hogyan látják egymást. Például egy fiatalabb, Y főnök hajlamos lehet arra, hogy elfelejtse, bár hierarchiában alatta áll az idősebb alkalmazott, de rengeteg tapasztalata van, akár több is, mint a főnöknek. És lehet, hogy nem azért maradt beosztott, mert nem kompetens, hanem mondjuk azért, mert nem vezető alkat vagy személyes okai voltak annak, hogy nem jutott feljebb. Ugyanakkor az is előfordul, hogy a Baby Boomer vagy az X generációs kolléga gyerekként vagy unokaként tekint a munkatársra és nem kollégaként. Nagyon gyakori probléma az is, hogy teljesen más technológiai környezetben szocializálódtak a különböző korosztályok és egészen másként adnak és fogadnak információt. Az Y-ok Snapchat-en, a Twitter-en, az Instagram-on kommunikálnak, számukra az e-mail old-school-nak számít. Az idősebb generációk számára, akik levelekkel, telefonbeszélgetésekkel és később e-mailekkel egyeztettek, üzentek egymásnak nehezebb volt lépést tartani a villámgyorsan változó technológiával.

Van ugyanakkor mód arra, hogy feloldjuk ezeket a különbözőségeket! Az idősebbeket meg lehet kérni arra, hogy gondoljanak bele, milyenek voltak 25 éves korukban és kerüljék az olyan fordulatokat, mint „régen”, a „mi időnkben”. Egyúttal a fiatalok számára kerülendő, hogy az idősebbeket nagyinak vagy egyszerűen idősnek titulálják. Segíti a kommunikációt az is, ha diverz csoportokat hozunk létre, mert ez a jobb megértésre ösztönzi a csapattagokat. Szintén előremutató megoldás, ha nem csak kor, hanem habitus alapján is létrejönnek munkacsoportok és akár több ilyenben is részt vesz egy-egy kolléga. Ha pedig valóban biztosra akarunk menni, akkor olyan közös vállalati platformot hozzunk létre, amit mindenki tud használni, illetve van rá mód, hogy mindenki megtanulja kezelni azt. A maga tempójában, legyen az generációs vagy személyiségbeli sajátosság…

www.petend.hu

team-spirit-2447163_1920.jpg

Ezeket az emojikat szeretitek a legjobban

Világ emojik nélkül? Az életnek szinte nincs is olyan területe, ahol ezek a pici hangulatot kifejező jelek ne lennének jelen. A munka világát is beleértve, mert ma már a főnöktől kezdve a takarítóig mindenki alkalmazza és ha őszinték vagyunk, sokszor tényleg kiegészítik és árnyalják azt, amit gyakran csak két szóval vetünk oda valamelyik platformon. De vajon mik a kedvenceink és miért?

A könnyesen röhögő arc

Ki gondolná, hogy ez vezeti a listát? Ennek az egyik oka, hogy szeretünk a másik viccesnek gondolt üzenetire megfelelő visszaigazolást adni, azaz egy könnyes röhögéssel azt üzenni, hogy nagyon vicces vagy! A másik ok, amiért a toplista élén szerepelhet ez az emoji, hogy ugyanannyira alkalmas az irónia kifejezésére is. Mert mi lehet annál nagyobb elégtétel, mint egy vitában a másik szemébe röhögni, még ha egy könnyes nevetős arccal is?

A zokogó arc

Érdekes tény: Mind a férfiak, mind a nők egyaránt előszeretettel használják, dacára annak, hogy a való életben a férfiak a sztereotípiát igazolva igazolva nem sírnak. Ezek szerint mindez online, nem igaz. Hiszen hogyan lehetne a második helyen ez a hangulatjel?

A szívecske szemű mosolygó arc

A „szép” és az „aranyos” a leggyakoribb szavak, amiket ezek mellett a hangulatjelek mellett használnak az emberek és hát valóban rengeteg olyan dolog van, amit egymásnak küldözgetünk és ha reagálni kell, mi mást mondhatnánk, mint azt, hogy "de szép", "de aranyos". Gondoljunk csak a kiscicás képek mindent elsöprő sikerére, hogy a kisbabákról már ne is beszéljünk...

A piros szív

A szív hangulatjele, a szeretet legegyértelműbb szimbóluma a 4. helyen található. Elég csak megnézni egy frissen összejött pár telefonjait pár hónapon keresztül és mindjárt érthetővé válik, miért és hogyan kerül a piros szív ilyen előkelő helyre.

Jobbra mutató kéz

Gyakran használják arra, hogy kiemeljék a posztokban, anyagokban szereplő linkeket, ezért ez az emoji mondhatni a legpraktikusabbak egyike, aki inkább informál, mintsem bármilyen érzelmet fejezne ki.

A lila szív

Ezt a jelet leginkább a nők használják, illetve leginkább a fiatal lányok, a piros szív egy verziója.

Két egymásba fonódó szív

A „boldog” szó, amit a leggyakrabban használnak az emberek a kettős szív hangulatjel környezetében, talán nem véletlenül.

Mosolygó arc, mosolygó szemmel

Ez az emoji rengeteg mindenre használható, akár munkában is, kevésbé közeli ismerősök, akár idegenek interakciója során sem túlzó. Köszönetre, viszonzásra vagy annak kifejezésére is alkalmas egy formálisabb üzenet esetén is, hogy derűsen, udvariasan fordulunk a másik felé.

Elgondolkodó arc

A gondolkodó arcot gyakran követi kérdés az online kommunikációban, de gyakran egyszerűen csak zavart fejez ki.Azért helyet kap az irónia és a fricska is, nemhiába népszerű emoji, sokféleképp használható.

Hálára kulcsolt kéz

Akár munkában, akár barátságban, családban nagyon kifejező és egyértelműen a hálás köszönet kifejezője. 

Az emojik világában eligazodni és azokat jól használni már-már vetekszik az elő, személyes kapcsolatok metakommunikációjával, mert ha jobban belegondolunk, gyakran találkozunk azzal a jelenséggel, hogy számunkra értelmezhetetlen vagy éppen teljesen félreérthető emoji érkezik az üzenetünkre. Szóval nem árt megtanulni, hogy egy sima. alap szmájli például egyáltalán nem jelent jót, ha mondjuk egy szívecskére érkezik válaszul....:-DDDD

emoji-2762568_1280.png

A HR-esek 6 testbeszéd trükkje, amit te is alkalmazhatsz

A jó öreg kutatások szerint bizonyított tény, hogy egymás közti kommunikációnk jelentős része nem verbális, azaz számokra vetítve a kommunikáció 55 százaléka gesztusokon, 38 százaléka hangokon és csak 7 százaléka szavakon keresztül zajlik. Mindez egyértelműen bizonyítja a testbeszéd fontosságát, főként, ha adott esetben ezen múlhat az, hogy megszerezz egy áhított állást. Tudják ezt a HR-esek is, ezért az ő saját, bizton alkalmazott trükkjeiket osztjuk meg, amiket te is bátran alkalmazhatsz.

  1. Figyelj a testtartásra!

Az első trükk, amitől helyből magabiztosabbnak tűnhetsz, a jó testtartás. Tartsd a hátad egyenesen, a vállaidat leengedve, igyekezz ellazítani az izmaidat, ezáltal a merevség megszűnik és laza, nyugodt benyomást tudsz kelteni. Mindez arra is lehetőséged ad, hogy a gondolataid is kövessék ezt a nyugalmat és megfontoltabb, higgadt lesz a beszéded is. A testtartás tehát az első, amire figyelj és simán gyakorolhatod is, amikor nem éles a helyzet, így egy interjún a tested már emlékezni fog, mit vársz tőle.

  1. Vedd elő a legszebb mosolyod!

Ha a testtartást lehet gyakorolni, akkor hatványozottan igaz ez a mosolyra, mert nincs az a hétköznapi helyzet, ahol ne lehetne remekül tesztelni! És itt aztán különösen fontos, hogy őszinte és valódi legyen az a mosoly, mert egy arcra fagyott változat ellenkező hatást vált ki. Az igazi mosoly nem hirtelen, hanem inkább lassú és mély, a beszéd közben alakul ki és nem „ront rá” a beszélgetőtársra. Egyfajta egyetértő mosollyal lehet nyugtázni a másik szavait, kifejezni az egyetértést. Ha előzőleg megfigyeled magad, mikor mosolyogsz, milyen érzéseket követ ez a mozdulat, akkor ezt az eszközt is tudatosabban alkalmazhatod egy felvételi beszélgetés közben.

  1. A kényelem biztonságérzetet kölcsönöz

Ha komfortosan érzed magad a bőrödben, akkor ez egyértelműen látható is a másik számára. Azaz, ha jó formában vagy, fittnek érzed magad, kényelmes a ruhád és érzed, hogy jól fest rajtad, akkor ez teljes egészébe rád lesz írva. Ahogy a fordítottja is; ha puffasztó ételt ettél előzőleg és feszül a nadrág vagy a szoknya, ráférne a hajadra egy vágás vagy egy mosás, ha fáradékony vagy, mert nem jól eszel és keveset mozogsz, akkor ez is árulkodni fog, anélkül, hogy egyetlen szóra nyitnád a szád.

Tovább

Bédekker a Z-hez, Y-hoz, avagy így keresd és tartsd meg az embereidet!

A kutatások szerint a munkaerőpiac legnagyobb része Z és Y generációs fiatalokból áll, előbbiek – az 1995 és 2010 között születettek – pedig 2025-re a globális munkaerő 75 százalékát teszik majd ki. Nekik pedig teljesen más igényeik vannak azzal kapcsolatban, milyen is a szuper munkahelyi légkör vagy éppen milyenek az ideális munkafolyamatok.

 Naná, hogy szakmai kihívásokra, felelősségteljes munkára vágynak, de azonnali eredményeket akarnak, úgy gondolják, nincs idő kivárni a ranglétra végigjárását. Ezért ma már elengedhetetlen, hogy a cégek kifejezetten erre a generációra szabott üzenetekkel toborozzanak potenciális munkavállalókat, hogy meg tudják szólítani azokat az ambiciózus, egyúttal szakképzett jelölteket, akiknek az állás mellé a fejlődési lehetőségek sokaságát is biztosítják. Íme, a leghatékonyabb gyakorlatok, amelyek segítenek a cégeknek a munkatársak megtalálásában és megtartásában.

1. Működj együtt oktatási intézményekkel!

A leendő munkaerő megszólítását érdemes már az egyetemi évek alatt elkezdeni. Ha együttműködést kötünk a számunkra releváns felsőoktatási intézményekkel, akkor már az iskolapadban felkészíthetőek a leendő embereink a gyakorlati munkára. Fontos, hogy a gyakornokok és a friss diplomások számára lehetőséget biztosítsunk több szakmai terület kipróbálására is, hogy teljes rálátást kapjanak a szervezet működésére.

 2. Biztosíts lehetőséget a nemzetközi tapasztalatszerzésre!

Felmérések szerint a Z generáció a megmérettetések mellett elsősorban a mentorprogramokat keresi a vállalatoknál. Ezek során a kezdők tényleg gyakorlati felkészítést kapnak és arra is lehetőség van, bizonyítsák ők mennyire rátermettek, van-e helyük a szervezetben a program elvégzése után. Ráadásul így a vezetők is egyből visszajelzést kapnak a teljesítményükről. A kutatásokból mindig kiderül, hogy ez a generáció olyan vezetőkre vágyik, akik nemcsak tanítják őket, de segítenek megtalálni a nemzetközi tapasztalatszerzési lehetőségeket is.

3. Adj minél nagyobb önállóságot!

Elsőre idejétmúlt szólam, de mégis igaz „Teher alatt nő a pálma”. Ha kellő önállóságot és szabadságot biztosunk a kollégáknak, az innovatív gondolkodásra bátorítjuk őket, a szakmai folyamatok megkérdőjelezésére, valamint a saját gyakorlatok kialakítására, akkor magukénak fogják érezni a céget, és úgy képviselik azt, mintha a sajátjuk lenne. Ez viszi előre őket és a vállalatot is. Ez a tulajdonosi szemlélet a kulcs ahhoz, hogy a különböző korosztályú munkatársak folyamatos kihívást találjanak a munkában, és hosszú távon is szívesen maradjanak a cégnél.

Tovább

4 lépés, ami segít, ha rosszul teljesítenek az embereid

Szerintem elég sokszor fordul elő az a helyzet, hogy egyik vagy másik munkatársad valamilyen oknál fogva nem tudja hozni az elvárt szintet. Ezen esetekből most azt emelném ki, amikor nem azért történik ez, mert hanyag, lusta és trehány valaki, hanem egyszerűen nem tudja tartani a lépést vagy valamilyen készségnek híján van az illető. Ha ezen tudsz segíteni, akkor erősebbé válik az egész csapat, nemcsak az, akinek odafigyelésre volt szüksége.

A jó vezető ismérve, hogy odafigyel arra, hogy az emberei ne csak a munkában, de tulajdonképpen az életben is jól boldoguljanak, folyamatos fejlődésben legyenek az életük különböző területein. Azaz sikerhez segítik azokat, akik velük dolgoznak. Gyakori hiba, hogy mindenféle újabb és újabb technológiákkal rukkolnak elő a szervezetfejlesztésben, miközben pont az alapok hibádznak. Az embereknek a munkahelyen alapvető szükségleteik vannak, amik soha nem változtak, függetlenül attól, melyik generációhoz tartoznak, hol élnek, milyen nemzetiségüket, nők vagy férfiak. Újdonsült trendek és technikák, könyvek és tanulmányok ide vagy oda, ami biztos, hogy működik, az következő négy lépéses rendszer.

  1. lépés: Magyarázd el!

Elsőként egyértelműen írd le, miért kell megváltoztatnia az attitűdjét, viselkedését, munkamódszerét stb. az adott dolgozódnak. A "miért" kérdés megválaszolása kulcsfontosságú motivációs eszköz, hiszen ez ad értelmet a munkának. Ezen a ponton belül is van négy alapkérdés, amit tisztán érdemes:

Hová tartunk? (Stratégia)

Mit teszünk, hogy célba érjünk? (Tervek)

Mit tehetek, hogy ehhez magam is hozzájáruljak? (Szerepek)

Mi az, amit mindez számomra tartogat? (Elismerések)

Egyértelműen magyarázd el az emberednek, hogy a teljesítménye hogyan befolyásolja a csapatot, az új projektek esélyeit, a cég pénzügyeit, az ő elismerését, akár a cég jövőjét.

  1. lépés: Kérdezz!

Nagyon fontos az a visszacsatolás, hogy a kolléga valóban érti-e, miről is van szó, szóval mindenképp ellenőrizd kérdésekkel, hogy tovább haladhattok-e. Míg nem teljesen tiszta minden, ne lépj tovább! Hallgass és figyelj a válaszokra, engedd, hogy javarészt ő beszéljen, és semmiképp ne engedd, hogy az érzelmeid elragadjanak. Igyekezz megérteni az ő szemszögéből a dolgokat, hogy mi lehet az akadálya annak, hogy jobb teljesítményt nyújtson.

  1. lépés: Vond be!

Beszéljétek meg az elakadás/rosszabb teljesítmény lehetséges megoldásait, hogy milyen megközelítésből lehetne változtatni az eddigieken. Ilyenkor „ér” vitatkozni, minősíteni a teljesítményt, odafigyelve arra, hogy semmiképp ne a személyt állítsd pellengérre! Győződj meg róla, hogy sikerült azonosítani a lemaradást, alulteljesítést kiváltó okokat. Ezt követően kitűzhetők a reális teljesítménycélok és eljön az ideje, hogy a vezető magának is feltegye a kérdést, ő maga mit tud tenni azért, hogy a kollégája jól teljesítsen, és ne fordulhasson elő újra hanyatlás a munkájában.

  1. lépés: Értékelj!

Ha a fentieket lelkiismeretesen elvégezted még mindig nem dőlhetsz hátra a főnöki fotelben; légy résen és vedd észre akár a kisebb pozitív változásokat és erőfeszítéseket is, már a folyamat elején. Így azt érheted el, hogy már viszonylag hamar adhatsz pozitív visszajelzéseket, ami megerősítésként hat és ösztönzi a folyamatos haladást az elfogadott cél felé. Keresd azokat a dolgokat, amiket jól csinál, és erősítsd meg benne! Itt aztán eljön annak is az ideje, amikor nem csupán a teljesítményt értékelheted, hanem magát az embert, a kollégát is dicséret illetheti.

www.petend.hu

 board-3700116_1920.jpg

 

Két nyaralós trend, ami neked és a Földnek is megterhelő

Itt az ideje, hogy a nyaralás is felsorakozzon azok közé a dolgok közé, amikre zöld tudatossággal gondolsz, és ami azt illeti, nem is csak gondolsz, hanem úgy is cselekszel. Íme, négy különféle nyaralás és szempont, amit jó, ha figyelembe veszel, amikor a pihenésedet tervezed.

Lehet, hogy úgy érzed, már torkig vagy azzal, hogy egyre többször és többször dörgölik az orrod alá, hogy fogyassz, élj, dolgozz és pihenj környezettudatosan. A rossz hír az, hogy igenis az a jó, ha még ennél is többször kerülsz választás elé, mert erről a témáról mindenkinek kötelessége beszélni, annyiszor és ott, ahol, és amikor csak lehet. Így lehet ugyanis hatással lenni az emberekre és mindenkinek világossá tenni, hogy már nem létezik egyetlen életterület sem, ahol hányaveti hanyagsággal élvezheted azt, ami csak neked jó. A nyaralás pont az a terület, ahol hajlamos mindenki azt gondolni, hogy most, amikor pihen, igenis megteheti, hogy elengedi a gyeplőt és azt eszik, iszik, úgy pihen, ahogy kedve tartja. Pedig ilyenkor tehetne igazán sokat a tíz, húsz évvel későbbi önmagáért és a többiekért, amik most élnek.

Utazz repülő nélkül!

Az utazós blogok rosszabbat nem is tehetnének és persze az utazós blogok is azért szaporodhattak ennyire el, mert az olcsó fapados jegyek teret nyertek. Nyilván van egy jó oldala is a dolognak, aki utazik, nyitottabb lesz, aki nyitottabb, jobban megérti az összefüggéseket és kevesebb előítélet és ítélkezés szökken szárba. Ugyanakkor az a trend, hogy vásárolj minél több olcsó jegyet és havonta több helyet is látogass meg, ami repülővel könnyen elérhető egyértelműen nem jó irány. A környezetkárosító hatáson kívül – a repülőgépek káros anyag kibocsájtását nem kell ismertetni – ráadásul az utazás elveszti az izgalmát, a készülődés, várakozás időszaka helyett, az egyre több és több inger és utazás által elvész a különleges izgalma. Az új és fenntartható trend azt sugallja, hogy utazz, de tervezz is, közlekedj vonattal, a repülős utazásokat nem kell elhagyni, de korlátozd évi egy-két alkalomra, és ha autóval mész, akkor a célállomásról alternatív közlekedési eszközökkel szervezz csillagtúrákat a környező vidékre. Tartsd becsben a belföldi utazásokat is és a gyerekeidet is arra kondicionáld, hogy az utazás nagy kaland, aminek a tervezgetés és várakozás is része. Digitális tervezgetés helyett, vehetsz térképet és a nappali padlóján kiterítve, közösen tervezgetve egy lassabb és okosabb módját tanítsd meg neki. Mert lehet bármilyen nyitott is a gyerek a sok távoli helyekre szervezett utazástól, ha már egyszer nem lesz hova utaznia…

Tovább