Vajon csupán mítosz, hogy az új kommunikációs eszközök tényleg növelik a termelékenységet vagy lehetséges, hogy csak pazarolják az időt? Ezt a kérdést egyre több vállalat teszi fel magának. A technológia olyan feladatok elvégzését is lehetővé teszi, amikre korábban nem volt mód és ezzel növekedhet a termelékenység, de ahhoz, hogy ez valóba így legyen tudatos irányítás szükséges.
A munkahelyi kommunikáció változása
Tény, hogy az elmúlt néhány évben a privát életben már megszokottá vált kommunikáció, a magánéletben felvett új szokások és az ezekhez használt eszközök a munkahelyre is beszivárogtak. A szakmai kommunikációban is teret nyert - és a következő években ez még inkább igaz lesz – a közösségi média, a különböző platformok üzenetküldőinek használata. Ugye, hogy egy gyors, akár csoportba szervezett üzenetváltás ma sokkal gyakoribb, mint az, hogy átsétáljon valaki a szomszéd folyósóra, egy másik osztályra pár kérdést gyorsan megbeszélni? A személyes megbeszélések gyors ütemben ritkulnak és különböző együttműködési platformok veszik át ezeknek a helyét. A Deloitte egyik felmérése szerint az emberek 67 százaléka sokkal inkább használja a közösségi médiát munkára, mint korábban. Az előrejelzések szerint a kommunikáció egyetlen formája sem válik uralkodóvá, ehelyett ezek váltogatása, mindig épp a megfelelő alkalmazása lesz a jellemző.
Az új platformok előnyei
Az egyik és legfontosabb előny, hogy a munkák megosztása egyszerű és gyors, az emberek bárhol a világon, nyomon követhetik a kollégáik munkájának alakulását, a projektek haladását. Az összes dokumentum egyetlen megosztott térben való tárolására képes, a kért műveletek gyorsan elvégezhetők. Nem számít, ki hol dolgozik, mindenki láthatja, milyen változások történtek a csapatdokumentumokban és ki készítették őket. A projektmenedzsment egyik legnagyobb vívmány ez, mert ha feltételezzük, hogy a résztvevők mindent jelentettek, felvezettek, akkor tényleg rengeteg idő megspórolható például egy jelentés elkészítésének az esetében. De itt a feltételes módnak nagy szerepe van, mert ha a kollégák nem jól vagy egyesek egyáltalán nem használják az adott platformot, akkor ez az egész csapat eredményeinek a rovására mehet.
Önmagukban az új platformok nem jelentenek megoldást
Az új eszközöknek se szeri, se száma, a kérdés az, hogy melyiket érdemes választani, melyik az adott cég számára a legjobb? Ehhez a döntéshez jól kell ismerni a vállalati kultúrát, az embereket, az eddigi kommunikáció erősségeit és gyengeségeit és azt is, hogy a vállalat hierarchiájának kiterjedése, milyen platformot bír el. Bármelyik eszközt választják is végül, elengedhetetlen olyan iránymutatások kidolgozása, amelyek összehangolják a személyes termelékenységet a csapat és a szervezeti produktivitással. A fent említett Deloitte felmérés szerint a válaszadók 46 százaléka használt rendszeresen olyan szoftvert, amelyik virtuális találkozókat szervez, 30 százalékuk pedig videó konferenciát. Ebből alapvetően arra következtethetnénk, hogy mivel nem kellett valós találkozókra pazarolni az idejüket, a termelékenységük is nőtt. Annak ellenére azonban, hogy a dolgozók egyre többször alkalmazták a különböző új kommunikációs eszközöket, a termelékenységük nem feltétlenül emelkedett vele. A jobb eredmények eléréséhez a technológiának, a tervezésnek, a menedzsment stílusoknak és a munkamódszereknek is össze kell kapcsolódnia, nem elég, ha csak a technológia nyújtotta előnyöktől önmagukban várja a vezetős a termelékenység javulását. Csak a HR, az informatika és a többi terület együttműködése, a testre szabott munkakörnyezettel karöltve segíthet ennek a célnak az elérésében.
.